Génius, který změnil svět hudby a zábavy

 
'' Michael Jackson patří do masové kultury, ne popové kultury - promlouvá ke všem."
Charlie Kendall, programový ředitel newyorské rockové rozhlasové stanice WNEW-FM
 
 
 "Michael Jackson toho dokázal tolik, že dokonce ani neexistují slova, která by vysvětlila, co udělal pro popmusic. Každý umělec, kterého osobně znám, jím byl ovlivněn."
Akon
 

"Jedinečný Michael Jackson měl větší dopad na muziku než kterýkoli jiný umělec v historii. Byl tím, čím se všichni snažíme být. Miluju tě, Michaeli."
Beyoncé
 
 

Michael Jackson neměl formální hudební ani taneční vzdělání, ale byl výjimečně nadaný a bystrý. Už jako malý chlapec zazpíval těžké soulové písně Who´s  Loving You nebo Ain´t no Sunshine jako dospělý profesionál, aniž by předtím prošel hudebními lekcemi. Neuměl číst noty, ale dokázal si zapamatovat přesný rytmus písně i každou pomlku, a vložit do ní emoce vycházející z jeho nitra. 

 

"Už jen kdyby udělal pouze to, co udělal jako dítě, byl by géniem, za kterého je dnes považován. Protože není přirozené, aby dítě zpívalo tímhle způsobem, s takovou hloubkou, s takovým množstvím emocí, s takovou interpretací, intenzitou, čistotou a citem. Jediný hudebník, ke kterému to mohu přirovnat, je Mozart.

Lenny Kravitz, zpěvák

 

"Michael Jackson nebyl umělec, který se objeví jednou za deset let, jednou za generaci nebo jednou za život. Byl to umělec, který se objeví jen jednou, tečka. Měl jsem to štěstí, že jsem ho potkal, když mu bylo devět let. Už tehdy vyzařoval něco tak podmanivého, že jsem si s tím, upřímně řečeno, nevěděl rady. Jak na mě může dítě takhle zapůsobit? Byl to tak silný vjem, že jsem okamžitě zapomněl na své pochybnosti ohledně byznysu s ´vystupujícím dítětem´ a spěchal vytvořit Michaelovi a jeho bratrům takové podmínky, které umožní obohatit a rozšířit jejich talent.

Už tehdy si sám sebe velmi dobře uvědomoval. Věděl, že je výjimečný. A přitom mohl tančit, zpívat nebo hrát jako kdokoliv jiný – jenže on to chtěl dělat lépe. Poháněl ho hlad po učení, po neustálém překonávání sebe sama, po tom být nejlepší. Byl vynikajícím studentem. Učil se od těch nejlepších a snažil se být ještě lepší. Zvedl svou laťku vysoko a pak ji PŘEKONAL. Měl talent a kreativitu, které ho vystřelily do stratosféry a spolu s ním i úroveň zábavy."

Berry Gordy, zakladatel Mottownu, v úvodu Michaelovy knihy Moonwalk

 

Michael Jackson je autorem mnoha populárních písní, které lidé poslouchají už celá desetiletí. Byl uveden nejen do síně slávy rock ´n ´rollu, ale i do síně slávy autorů písní  - Songwriter Hall of Fame. Hudbu skládal intuitivně. Melodie, které slyšel ve své hlavě, nahrával vrstvu po vrstvě na magnetofon. Svým hlasem dokázal napodobit různé hudební nástroje a byl naprosto excelentní beat boxer. Jeho jedinečně zabarvený hlas měl rozsah 4 oktáv a dokázal pokrýt pop, rock, disco, soul, r ´n ´b, hip hop i funk.

Je trochu záhadou, zda uměl hrát na některé hudební nástroje. Někteří jeho spolupracovníci říkají, že neuměl, ale někteří zase tvrdí, že uměl. Na několika videích je zachycen u klavíru, ale velmi nejasně. Na obalech jeho dvou alb je uvedeno, že v nich hraje na klavír, kytary a bubny. Jeho synovec Taj potvrdil, že uměl hrát na piano, ale pouze do té míry, aby mu pomáhal skládat hudbu, spíše na něm hrál akordy. Některým lidem Michael hrál. Na kytaru prý určitě neuměl.

Svůj vrozený cit pro rytmus během života vypiloval tvrdými a dlouhými tréninky tance k dokonalosti. V dětství se učil sledováním mistrů při práci. Největším vzorem pro něj byl James Brown. Skvělý tanečník Fred Astaire o malém Michaelovi řekl: ’’To dítě se hýbe mimořádným způsobem, musí být tanečníkem století, je fenomenální." A jiný výborný tanečník, Bob Fosse, Michaelu Jacksonovi vysekl poklonu: ’’Musí být nejlepší tanečník století od dob Astaira, protože je tak rychlý a když natáhne nohu nebo ruku, nebo cokoli udělá, dá ji tam a hned zase zpátky. Je to kompletní, každý pohyb je kompletní a rychlý". V jeho 9 letech ho Rolling Stone nazval zázračným dítětem. Michael Jackson představil některé jedinečné taneční pohyby, které se staly ikonickými, a je jediný umělec z oblasti popu a rocku, který byl kdy uveden do Taneční síně slávy - Dance Hall of Fame.

Michael Jackson byl vizionář, který propojoval různé umělecké žánry (hudbu, tanec, filmy) a z videoklipů vytvořil umělecká díla namísto pouhých propagačních nástrojů. Byl to umělec, který svým uměleckým projevem dosáhl (a stále dosahuje) k lidem všech národností, ras, kultur, vzdělání, věku a pohlaví. Nějakým způsobem je jím ovlivněna i většina současných umělců.

 

Jackson 5 a The Jacksons

Michael Jackson začal od útlého dětství vystupoval se svými bratry jako skupina Jackson 5 a později jako The Jacksons. Skupina se krátce po startu své kariéry stala fenoménem srovnatelným s Beatlemánií. Pět černých zpívajících chlapců z Gary v Indianě bylo příčinou toho, že dívky křičely a omdlévaly. 

 

Jackson 5 pokrývali téměř všechny hudební žánry (pop, soul, R & B, rokenrol atd.) a překročili i tehdy ještě velmi výrazné rasové hranice. Jejich hudbu si oblíbili lidé všech věkových kategorií a ras. Většina dalších hudebních skupin jimi pak byla nějakým způsobem ovlivněna (včetně těch v současné době).

 

Taneční pohyb robot původně vytvořil Ron Cornelius, ale teprve Michael Jackson jej skutečně proslavil. Začal jej používat v 70.letech k písni Dancing Machine a pokračoval s ním během celé své kariéry (v kombinaci s mimikou). Nyní je to velmi rozšířený tanec. (Sestřich tohoto tance během let... youtu.be/tILn5TbUH9A)

 

 

Prvním singlem z alba The Jacksons z roku 1980 je píseň Can you Feel It, jejímiž autory jsou Michael a Jackie. Michael také vytváří koncept pro videoklip, ve kterém se objevuje množství tehdy nových speciálních efektů. V roce 2001 je toto video zvoleno jako jedno ze 100 nejlepších všech dob. Bratři Jacksonovi zde lidem přinášejí poselství o jednotě lidstva a nutnosti vzájemné lásky a nenásilí.

 

 

Sólová kariéra

Michael Jackson byl jeden z prvních hudebníků, který opustil svou domovskou kapelu, aby se pak na sólové dráze stal ještě úspěšnější. V současné době je společně s Elvisem Presleym a s Beatles nejprodávanějším umělcem na světě. Celkem (dle aktuálních výsledků z roku 2011) prodal jednu miliardu alb.

 

Každé jeho hlavní album zahrnuje mnoho různých stylů:

 

Off the Wall - disco, R&B, funk, dance pop 

Thriller - pop, rock, R&B, funk, soul 

Bad - pop, R&B, funk, rock, dance pop

Dangerous - R&B, pop, rock, new jack swing, gospel

HIStory - pop, R&B, new jack swing, hard rock

Blood On The Dance Floor - industrial, hip hop, house, funk, po, new jack swing

Invincible - R&B, pop, dance pop

 

"Off The Wall", "Thriller", "Bad", "Dangerous" a HIStory" jsou mezi nejprodávanějšími alby všech dob.

Michael Jackson měl 13 No.1 singlů, dvakrát byl uveden Rockenrolové síně slávy (Rock and Roll Hall of Fame). Dle Guinnessovy knihy světových rekordů je Michael Jackson nejúspěšnějí umělec - bavič všech dob. Vyhrál 13 cen Grammy a obdržel americkou cenu pro umělce století.

 

V prosinci 1982 (Michaelovi je 24 let) vychází album Thriller, nejúspěšnější a nejprodávanější deska v historii nahrávacího průmyslu (dosud se jí prodalo přes 100 milionů kopií). Podle The Washington Post "Thriller" vydláždil cestu pro další afroamerické umělce jako je třeba Prince.

Thriller je oficiálně kulturní bohatsví USA. Je natolik podstatným albem, že byl zařazen do národního registru nahrávek knihovny kongresu. Tato instituce se snaží zachovat důležité nahrávky americké historie, stejně jako řeči a projevy důležitých státníků. V této chvíli se v registru nachází 250 nahrávek, které budou udržovány tak, aby si je mohli poslechnout i lidé v daleké budoucnosti.

Thriller obsahuje 9 písní, z nichž 7 je vydáno jako singl. Kromě toho, píseň The Girl Is Mine, kde se Michael Jackson a Paul McCartney přou o stejnou dívku, byla oceněna za veřejnou prezentaci multirasové lásky.

 

K videoklipům k singlům z tohoto alba Michael říká:

"Chtěl jsem představit hudbu z alba co nejvíc vizuálně, jak jen to půjde. Pokukoval jsem tedy po lidech, kteří se zabývali videem a nedokázal jsem pochopit, proč je tolik videí tak primitivních a slaboučkých. Viděl jsem, jak děti sledují nudná videa jenom proto, že není jiná možnost. Mým cílem je dělat jen to nejlepší v jakémkoliv oboru, takže proč dřít na albu a pak vydat mizerný videoklip? Chtěl jsem vytvořit něco, co upoutá natolik, že si to budete chtít pouštět znovu a znovu. Od začátku jsem chtěl udělat jen to nejlepěí. A taky jsem chtěl být průkopníkem v tomhle relativně novém médiu a produkovat krátké hudební filmy, jak nejlépe to půjde. Dokonce se mi ani nelíbil název video. Mému štábu jsem vysvětlil, že děláme film, a tak k tomu budeme také přistupoval."

První dvě videa, Billie Jean a Beat It si Michael Jackson financoval sám, protože nahrávací společnost se zdráhala dát peníze na projekt, který byl odlišný od toho, na co byla zvyklá.

 

S videem k písni Billie Jean se jako první černoch se dostal do MTV. Videoklip měl ohromný úspěch.

 

Videoklip k písni Beat It je považován za vůbec první taneční. 

 

14ti minutové video k písni Thriller přináší něco do té doby nevídaného - příběh. Nejsou to obrázky doplňující hudbu, ale dějová linie doprovázená hudbou a tancem. Navždy mění historii, stává se příkladem pro tvorbu dalších hudebních videí a startuje skutečný úspěch MTV. Michael jako první interpret dokonale pochopí možnosti média, které dokáže propojit hudbu, filmovou řeč i pohybovou choreografii, tedy něco, co dnes představuje esenci MTV.

Většina z dalších hudebních videí Michaela Jacksona jsou potom vždy spíše jakési krátké filmy s příběhem a jsou precizně propracované.

 

 

16. 5. 1983, na oslavě 25. výročí firmy Motown, vystupuje se při písni Billie Jean se skvělou choreografií a poprvé předvádí svou pozici na špičkách moonwalkDiváci neskrývají nadšení a dokonce i tanečníci jako Fred Astaire na něj pějí chválu. Taneční pohyb jako je moonwalk (nebo určité jeho formy) byl již tanečníkům znám, nikdo jej však nedokázal proslavit tak, jako právě Michael Jackson. Vždy říkal, že se ho naučil od dětí z ulice, předváděli ho ale např. i Cab Calloway, Dawid Bowie, James Brown nebo choregraf a tanečník Jeffrey Daniel - ten Michaela učil a spolupracoval s ním na mnohých projektech, účinkoval např. v Michaelově videoklipu k písni Bad.

 

 

Black Or White, první singl z alba Dangerous z roku 1991 je Michaelovou nejúspěšnější písní z 90. let a velice přispěje k celosvětovému povědomí o rasové rovnosti.

Videoklip složen ze dvou částí. První oslavuje a zároveň propojuje rasovou a kulturní různorodost světa a obsahuje nejnovější efekty morfování. Jeho druhá část je potom jakýmsi spojením zvířecí přirozenosti a síly tance. Mnohými lidmi je kritizována pro sexuální a násilné scény a některé její části musí být zcenzurovány. Poselství však naopak jasně hovoří předsudcích, neznalostech a o možnosti zničit rasismus.

Málokdo ví, že černý panter, kterého Jackson ve videu ztvárnil, je odkaz na "The Black Panther Party" (původně "Black Panther Party k sebeobraně"), Africko-americkou, revolucionářskou levicovou organizaci pracující pro černé lidi na sebeobraně vůči policejní brutalitě. Ve Spojených státech byla od poloviny 60. let do roku 1970. Black Panther Party dosahovala národních a mezinárodních dopadů prostřednictvím hlubokého zapojení do politiky Spojených států. Její intenzivní boj proti rasismu je dnes považován za jeden z nejvýznamnějších společenských, politických a kulturních proudů v americké historii. Skupina "provokativní rétorikou, militantními postoji a kulturními a politickými vlnami navždy změnila kontury americké identity". Proto Jackson ve videu předvedl provokativní taneční svědectví. Zatímco Jackson propaguje nenásilí, tanec je "svobodou slova", je to tělesné prohlášení, projev proti lidské nespravedlnosti.

 

 

Remember the time - video obsahuje perfektní triky a efekty, a zároveň povyšuje "černou kulturu" tím, že poprvé ukazuje černé panovníky starého Egypta:

 

Scream píseň, která je duetem s Jacksonovou sestrou Janet, je v prvé řadě zaměřena na bulvární novináře a lži, které o Michaelovi Jacksonovi v rozšiřují. Na černobílém "vesmírném" videoklipu pracovalo několik choreografů a producentů a je považován za nejdražší, jaký kdy byl natočen. Zcela jistě předběhl svou dobu. V roce 1995 získává 11 nominací na MTV video music awards (více, než jakékoli jiné video) a získává cenu za nejlepší taneční video, nejlepší choreografii a nejlepší uměleckou režii. 

 

 

Michael Jackson byl jedinečný tanečník: youtu.be/O8c6tyWk8G8

 

Vyvinul několik tanečních kreací, které se stali jeho značkou a nezaměnitelným poznávacím znamením. Součástí jeho tance je např. stání na špičkách, rychlé otočky nebo chytání se za rozkrok. To začalo při natáčení videoklipu k písni Bad (1987), kdy to Michael Jackson mimoděk udělal a režisér Martin Scorsese si toho všiml a upozornil ho na to, že je to dobré. Michael Jackson pak však i nadále tvrdil, že to dělá mimoděk, protože ho k tomu vede hudba :-)

 

 

Móda

Barevné (často kožené) bundy - nosil je především v osmdesátých letech a vyvolal tím velkou módní vlnu

Military styl - Michael jackson miloval uniformy a často byl viděn v oblečení, které uniformy alespoň připomínalo. Používal různé nášivky či doplňky. Nejvýraznější je možná jeho páska na ruce - během natáčení filmu Moonwalker se zařekl, že ji bude nosit na připomínku nemocných a týraných dětí a neodloží ji, dokud budou děti na světě trpět.

Ačkoliv nerad nosil šperky, oblečení do společnosti zdobil bohatě, hlavně pásky a cvočky.

 

Pásky - Michael Jackson byl znám svými velikými, úžasně zdobenými opasky nebo alespoň sponami.

 

Sluneční brýle (později i rouška pře obličej) - používal především kvůli soukromí, jak říkal, nechtěl, aby mu každý hned viděl do duše. 

Sluneční brýle dokázal mistrně zakomponovat do choreografie. 31. ledna 1993, při vystoupení během přestávky na finále Super Bowlu a na začátku všech vystoupení během svého turné Dangerous vyskočil na jeviště, strnul v dramatickém postoji a minutu se nehýbal. Potom otočil hlavou a nakonec si velmi, ale opravdu velmi pomalu začal sundavat brýle, mrštně je odhodil a dal se do zpěvu. Napínat publikum uměl lépe než kdokoli jiný a diváci byli šílení vzrušením.
 

Rukavice a náplasti na prstech - měli zaujmout, oči diváků na ně byli fixovány.

O původu jeho jedné bílé rukavice se lidé dohadují. Ačkoliv to někteří popírají, jedna z teorií je, že se rukavicí snažil zakrýt počátky vitiliga, kdy ztráta pigmentu začínala právě na rukou. Podle svědka Johna Keheho se však Jackson k rukavici dostal během prohlídky filmových studií zkraje osmdesátých let. Nějaký střihač měl na jedné ruce bílou rukavičku, díky níž mohl projíždět film mezi prsty a hledat detaily. Bílá rukavice se stala symbolem éry okolo alba Thriller (1982) a pro Jacksona symbolizovala magický bod, ve kterém se hravost a láska zpěvákova vysněného světa propojovala s publikem.

 

Klobouk - nosil jej rád už od mala, na vystoupení ho používal k písni Billie Jean. Podobné klobouky lidé stále rádi nosí.

Černé mokasíny, bílé ponožky a krátké kalhoty - daly vyniknout pohybu jeho nohou

 

Volné košile - ty nosil rád doma i na vystoupení (společně s bílým, častokrát natrženým, tričkem).

 

 

Pyžamo - jeho nejoblíbenější oblečení na doma a častokrát i pro volný čas (v kombinaci se sáčkem)

Nejrůznější propracované kostýmy s jedinečnými střihy - Michael Jackson se nenechal ovlivňovat módními vlnami, ale tvořil své vlastní.

„Tisk ho vykresluje jako podivína. Nemohli se více mýlit, je to paradox. Brilantní obchodník - a krásná čistá duše, instinktivní a nezraněná. Snílek, který dělá věci.“

Elizabeth Taylor 

 

 

Kontakt

Michael Jackson Forever kiwi@truemichaeljackson.com